Du är här: Hem » Aktiviteter

Aktiviteter.

J29 Tunnan 181031

27 Tunnan foto CEL

J29 Tunnan. Foto Cel.

Onsdagen den 31 oktober bjöd SFF i samarbete med Axamo-veteranerna in till en intressant presentation av "Flygande Tunnan - 70 år" av överstelöjtnant Lennart Berns, SFF.

J29_4

Överstelöjtnant Lennart Berns

Det blev lapp på luckan denna kväll. Lokalen Utsikten på flygplatsen fylldes av 64 besökare och det blev en spännande resa från SAAB´s inträde i "rea-åldern" till idag, då det fortfarande flyger ett exemplar. "Gul Rudolf", som numera ägs av SAAB, men disponeras av Swedish Air Force Historic Flight  på F7 Såtenäs .
Vi fick bland annat veta Tunnan på sin tid innebar en ny banbrytande teknik och satte världsrekord i hastighetsflygning och att det byggdes totalt 661 flygplan av J29, i versioner från A-F.

J29_2

J29_2

J29_3

 

Saab Safir 180926

180926 Föredrag om Saab-Safir av piloten och ägaren till SE-ITF "Guleböjen" , Nils Kornstrand, med hjälp av flyghistorikern Fredric Lagerquist från Eksjö.

Guleböjen

Ett glatt gäng möttes upp vid flygklubben denna blåsiga dag för att titta på Guleböjen. Pga den hårda blåsten kunde ingen flygning genomföras utan intresserade fick anmäla sig till flygning vid ett senare tillfälle.

SEITF

Guleböjen motor

Efter besöket i hangaren fortsatte ett fruset gäng till terminalbyggnaden för fika. Efter fikat satt 46 medlemmar från SFF och Axamoveteranerna med stora förväntningar på föredraget av Nils och Fredric. Förväntningarna uppfylldes med råge.

Guleböjen Fredric

Fredric inledde föredraget med att berätta om konstruktören Anders Johan Andersson och hur han kom till Saab och utvecklade Saab 91 Safir, som provflögs första gången 20 november 1945.

Guleböjen Nils Fredric

Nils fortsatte sedan att berätta om sitt köp av Guleböjen och dess vedermödor.

Guleböjen möte

Mötet avslutades som vedertaget är att Nils fick ett glas ingraverat med en Saab Safir.

 

Falköpingsresan 14 september 2018

Fredagen den 14 september var vi 24 Axamoveteraner och SFFare som drog iväg på en liten Skarborgsturné.

Ålleberg vy

Ålleberg museum

Efter en timmas bekväm bussfärd var det dags för lite "bussfika" vid framkomsten till segelflygmuséet på Ålleberg.


Ålleberg är fortfarande Sveriges segelflygcentrum där man bland annat utbildar segelflyglärare, tekniker och flygbogserare.

Ålleberg grupp

På plats möttes vi av den kunnige och entusiastiske guiden Anders Bjällby som visade oss runt bland alla historiska segel- och glidflygplan Och det fanns många rariteter med intressant historia i denna unika samling.

Ålleberg_1

Ålleberg_2

Anders Bjällby

Ålleberg_3

Ålleberg_4

 

Därefter gick färden vidare till Stenstorp där vi inledde med en god lunch på restaurang Fyrvaktaren innan det var dags att besöka Dalénmuséet.

Stenstorp museum_1

Där togs vi om hand av Ramona Örqvist  som guidade oss runt i lokalerna som var sprängfyllda av intressant material om både personen, uppfinnaren och entreprenören Gustav Dalén och företaget AGAs spännande historia.

Stenstorp AGA radiorum

Ramona berättar om AGA hemelektronik.

Stenstorp AGA 6_16

AGA 6 16

 

Besöket var mycket uppskattat och alla var överens om att detta museum är väl värt ett besök.

Stenstorp Hessle flygledsfyr

Hessle flygfyr

 

Ur flygperspektiv så var det ju extra intressant att ta del av information om fyrarnas utveckling inför våra planer på att iordningställa den flygfyr som vi avser att iordningställa och visa på flygplatsen.